Gjør det enkelt for innringere å komme i kontakt med riktig avdeling
Unngå lange tastevalgsmenyer som forvirrer innringere
La samme telefonnummer lede direkte til alle avdelinger i hele landet
Med georuting fra Phonero kan innringere kobles til en bestemt kø eller avdeling avhengig av hvor de befinner seg i Norge når de ringer. Det er mobilnettet som benyttes som oppslagsverk, og kommunenummer benyttes som en nøkkel for å bestemme hvor innringere skal kobles videre.
Slik setter du opp geografisk ruting
- Ta kontakt med Phonero kundeservice for å få aktivert tilgang til tjenesten.
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Fra hovedmenyen velg Administrasjon
- Fra fanen telefonioppsett velg geo-ruting
Georuting fra Phonero består av en eller flere rutinglister. Hver rutingliste kan inneholde en eller flere rutingdestinasjoner. En rutingdestinasjon består av en liste med et eller flere kommunenummer samt en destinasjon, enten en IVR eller et telefonnummer, som mottar samtaler fra personer som befinner seg i kommunen(e). Rutinglistene aktiveres på et eller flere steder i bedriftens IVR via Visuell Admin.
Ny rutingliste
En rutingliste kan inneholde en eller flere rutingdestinasjoner, og hver rutingdestinasjon kan inneholde et eller flere kommunenummer som peker mot den aktuelle destinasjonen. Trykk for å opprette en ny rutingliste, velg et navn og trykk lagre.
Trykk deretter på rutinglisten for å legge til rutingdestinasjoner, som forteller Bedriftsnett hvor samtaler fra innringere skal kobles basert på geografisk lokasjon. Du må først legge til en rutingdestinasjon og så legge til kommunenummer for destinasjonen. Du kan også importere destinasjoner og kommunenummer via Excel. Trykk på for å laste ned en eksempelfil som viser deg oppsettet. På kartverket.no finner du en oversikt over kommunenummer, kommunenavn og fylker.
Alle som ringer via mobilnettverket i kommunene du har lagt til, vil kobles til de forskjellige destinasjoner i henhold til oppsettet.
I rutinglisten ovenfor har vi lagt opp fem forskjellige destinasjoner, hvor samtaler fra kommuner i Nordnorge kobles mot IVR-en Nordnorge, samtaler fra kommuner på Sørlandet kobles mot IVR-en Sørlandet og samtaler fra kommuner i Trøndelag kobles mot telefonnummeret 9404500.
IVR-oppsett i Visuell Admin
I Visuell Admin finner du elementet geo-ruting . Dette må plasseres inn i en eller flere IVR-er for å aktivere geografisk ruting av samtaler iht rutinglisten(e) du har lagt til. Du må også opprette egne IVR-er for å motta samtaler fra rutinglisten hvis du velger å koble samtaler til IVR.
Elementet geo-ruting har bare en utgang - ugyldig oppslag - på grunn av at alle gyldige utganger lagres i rutinglisten som vist i skjermbildet ovenfor. Det er anbefalt å sette opp en kobling for utgyldig oppslag siden geolokasjonen til fasttelefoner ikke kan spores, og personer kan ringe fra utlandet. Det er mulig å benytte seg av avansert tastevalgsmeny hvor innringere kan taste for eksempel postnummer for å kobles til riktig lokasjon. Les mer om avanserte tastevalg.
I dette eksempelet har vi lagt opp en geografisk ruting med tastevalg som backupfunksjon ved ugyldige oppslag.
Samtykke før geografisk ruting
Elementet for geografisk ruting kan legges opp etter en ordinær tastevalgsmeny. Via tastevalgsmenyen kan innringer enten måtte foreta et aktivt valg, eller få mulighet til å trykke seg bort fra geografisk ruting hvis de heller ønsker å trykke seg til riktig lokasjon manuelt.
I dette eksempelet har vi lagt opp en tastevalgsmeny med en lydmelding som forteller innringer at de kan trykke en for å unngå geografisk ruting, og heller komme til en manuell tastevalgsmeny. Tastevalgsmeny kan også benyttes for å kreve et aktivt valg fra innringer før geografisk ruting.