Phonero kan levere faktura via brevpost, e-post, EHF, eFaktura eller DigiPost. Vi tilbyr også AvtaleGiro for automatisk trekk på forfallsdato.
Aktivering av eFaktura og AvtaleGiro
- AvtaleGiro aktiveres i nettbanken. Du vil få opp et forslag til AvtaleGiro når du betaler første faktura til Phonero.
- eFaktura aktiveres i nettbanken (Fra 1. desember blir dette automatisk valgt for alle som har samtykket "Ja takk til alle" / Alltid eFaktura i nettbanken sin. Scroll til bunnen av siden for å lese mer).
Fakturaen inkluderer en forside og et sammendrag som viser kostnader per abonnement og telefonnummer. Du kan laste ned kopi av faktura i Din Bedrift
Aktivering av EHF
EHF (Elektronisk Handelsformat) er en norsk tilpasning til et felleseuropeisk fakturaformat. Det benyttes av statlige, kommunale og private virksomheter for mottak av regninger.
- Bedriftens organisasjon må være registrert i ELMA- registeret. For å bli registret, ta kontakt med et aksesspunkt og be om å bli oppført i ELMA-registeret.
- De fleste økonomisystemer (også Nettbank Bedrift) har automatisk innmelding - kontakt ditt økonomisystem og hør hvordan det gjøres.
- Er du ny kunde hos Phonero, og registrert i ELMA ved avtaleinngåelse vil EHF-faktura opprettes som standard. Er du eksisterende kunde, og ønsker å bytte til EHF- fakturering, kan du ta kontakt med vårt kundesenter for å endre.
Les mer om fakturakopi og fakturaoversikt
Les mer om rapporter i Phonero Bedriftsportal
eFaktura 2.0 – endringer 1. desember 2021 og 15. mai 2022
Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har.
For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i nettbanken din. Hvis du ikke takker ja til dette innen fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.
Merk at allerede fra 1. desember 2021 må du si «Ja takk til alle» for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Vi oppfordrer derfor alle eFakturakunder til å inngå «Ja takk til alle»-avtale snarest mulig.
Hvorfor endrer man til eFaktura 2.0?
Dette gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med "Ja takk til alle" vil du motta eFaktura automatisk fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Så du slipper dermed å gå inn i nettbanken for å opprette eFaktura-avtale selv.
Mer informasjon om AvtaleGiro og eFaktura:
AvtaleGiro.no
eFaktura.no