Svindlere forsøker stadig nye metoder for å lure folk. Her er hva du bør vite om Spoofing og hvordan du kan beskytte deg.
Hva er Spoofing?
Spoofing er når noen bruker telefonnummeret ditt til å ringe andre uten at du faktisk har gjort det. Dette kan føre til at du mottar mange SMS-er eller oppringninger fra folk som tror du har ringt dem. Svindlere kan også late som de ringer fra en kjent merkevare eller politiet for å få tak i personlige opplysninger.
Viktig å vite:
- Telefonnummeret ditt er ikke stjålet.
- Mobilen din er ikke hacket.
- Spoofing utgjør ingen risiko for telefonen din.
- Problemet pleier å gå over av seg selv etter noen dager eller uker.
Hvordan beskytter vi deg?
Phonero og Telia har før påsken 2024 innført et nytt filter som stopper misbruk av numre mer effektivt. Filteret blokkerer mange tusen svindelanrop daglig og er automatisk aktivert for alle våre kunder.
Filteret blokkerer:
- Numre med feil format (for eksempel 7 eller 9 siffer).
- Geografiske numre (fordi de ikke skal kunne befinne seg i utlandet).
- Mobilnumre tilknyttet Telias nett i Norge når brukeren befinner seg i Norge.
- Mobilnumre tilknyttet Telias nett i Norge når brukerens mobiltelefon er slått av.
Vi jobber også med en løsning for numre som ikke tilhører Telia, som vi forventer vil være på plass snart.
Hvordan kan du beskytte deg selv?
- Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
- Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.
- Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
- Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.
Mistanke om ID-tyveri?
- Besøk politiets nettside om svindel og ID-tyveri for råd om hva du kan gjøre for å unngå svindel, og hva du må gjøre dersom du utsettes for svindel eller ID-tyveri.
- Hvis du har forsikringstjenesten Trygg Ansatt, kontakt Tryg Forsikring for hjelp på telefon 800 41 600, eller besøk Tryg Forsikring. Du kan også melde skade via Ditt Phonero. Tryg Forsikring er klare til å hjelpe deg videre.
Trygg Ansatt - Profesjonell hjelp når du trenger det mest!
Invester i sikkerheten til ansatte med ID-tyveriforsikring, netthandelforsikring, nettslett og dataredning. Forsikringen Trygg Ansatt leveres i samarbeid med Tryg Forsikring.
Les mer om Trygg Ansatt
Har nummeret ditt blitt merket som "spam/svindel" på 180.no?
Hvis nummeret ditt har blitt brukt av svindlere til spoofing, kan det ha blitt rapportert til 180.no som "spam/svindel". Da vil det stå "spam/svindel" når du ringer noen som har automatisk nummeropplysning fra 180.no.
Kontakt 180.no for å få fjernet svindel-merkingen av nummeret ditt:
Samsung-telefoner har en funksjon som heter Smart Call, som lar deg rapportere numre som "svindel". Hvis nummeret ditt er feilaktig markert som "svindel" hos Hiya, kan du melde fra her.
Her kan du lese om SMS svindel
Les mer om svindel og sikkerhet på phonero.no