Norge har et av verdens beste mobilnett, men vi lener oss ikke tilbake av den grunn. Med alt som skjer innen ny teknologi stilles stadig høyere krav til et sterkt, pålitelig og raskt nett. Hver og en av oss kobler på alt fra klokker til gressklippere. Viktige samfunnsfunksjoner, som helsetjenester og kollektivtransport, er avhengig av mobilnettet. Og selv om 4G-nettet for de fleste av oss oppleves «bra nok» allerede, trenger vi å forsterke det for å møte morgendagens behov.
Derfor er det viktig at vi oppgraderer mobilnettet. Og samtidig som vi ruller ut det nye 5G-nettet , som virkelig vil åpne dørene for store teknologiske fremskritt, gjør vi en kraftig modernisering av 4G. Alt for at vi skal ha et robust mobilnett du kan stole på.
Hvordan foregår utbyggingen?
Aktuell dato for når utbyggingen begynner vil variere fra sted til sted, og du som kunde vil få fortløpende informasjon om når 5G kommer til der du bor.
OBS: Når vi oppgraderer og bytter utstyret som er i nærheten av deg kan du i de dagene arbeid utføres oppleve nedsatt kvalitet (og i ytterst få tilfeller - utfall) på tjenestene våre. Vi skal sørge for at denne perioden blir så kort som mulig. Vi anbefaler at du benytter deg av WiFi Tale slik at du kan ringe og sende meldinger over WiFi når arbeidet pågår.
Effekten av arbeidet vil du merke umiddelbart!
Les mer om Telias utbyggingsplaner her.
4G-dekningen blir bedre
Over 99 % av oss har i dag tilgang til 4G-nettet. Det vil leve side om side med det nye 5G-nettet i lang tid. Vi investerer nå milliarder av kroner i en fullstendig modernisering av alle basestasjonene frem mot 2023, for å gjøre 4G-nettet enda bedre og kraftigere. Det innebærer en oppgradering av teknisk infrastruktur, både eksisterende radioutstyr og fiberfremføring. Det gjør at stasjonene vil kunne takle den økte trafikken, og ikke minst få bedre «lytteevne» — med det mener vi at den vil kunne nå deg, selv om du er lenger unna basestasjonen. Bedre dekning over større områder, rett og slett.
Nedetid i nettet mens arbeidet pågår
Når vi bytter utstyret som er i nærheten av deg kan du i de dagene arbeid utføres oppleve nedsatt kvalitet, og i korte perioder bortfall av tjenestene våre. Vi skal sørge for at denne perioden blir så kort som mulig, og vi vil varsle før vi oppgraderer i ditt område.
Motta automatisk varsling om dekningsfeil eller planlagt arbeid på mobilnettet
Bruk WiFi Tale hvis du opplever nedetid
Har du en mobil som støtter WiFi Tale, kan du ringe og sende meldinger uten mobildekning. Det koster selvfølgelig ikke noe ekstra, og spiser ikke av dataen som er inkludert i abonnementet ditt.
Flere 4G-frekvenser
Mobilnettet benytter seg av radiofrekvenser. De lave frekvensene gir lang rekkevidde, mens de høye gir best kapasitet. Med oppgraderingen vil vi ta i bruk både lavere og høyere 4G-frekvenser enn hva vi har brukt frem til nå. Ved å kombinere disse; 800, 900, 1800, 2100 og 2600 MHz, oppnår vi best mulig dekning og best mulig 4G-hastighet.
I tillegg åpner vi et helt nytt 700 MHz-bånd, som gir vesentlig lenger rekkevidde og bedre signaler også inne i bygninger. Det gir bedre innendørsdekning, og er ikke minst viktig for å oppnå god dekning på veien og langs jernbanestrekninger.
En annen teknologi Telia vil benytte seg av er såkalt «beamforming». Det betyr å samle radiosignalene i en stråle mot den enkelte mobiltelefon, eller grupper av mobiler. Denne teknologien vil hovedsakelig bli tatt i bruk gjennom 3,6 GHz-båndet i storbyene. Kombinert vil det oppgraderte 4G-nettet oppnå både god dekning og vesentlig bedre kapasitet.
Hva er forskjellen på 5G vs. 4G?
Les mer om fremtidens muligheter her
Hva er Telia sine planer rundt 5G?
Les mer om Telia sine planer her
Hva er frekvenser og hva er forskjellen på 900 vs. 2100 frekvensen?
Mobilnettet er bygget på flere radiofrekvenser. 3G er i dag tilgjengelig på frekvensene 900 Mhz og 2100 Mhz. 2100 brukes primært i byer og større tettsteder, mens 900 dekker mindre befolkede områder. Det første som gjøres for å sikre kapasiteten i fremtiden, er å erstatte 3G 900 med 4G.
Jeg har en 4G-telefon, men den støtter ikke 4G Tale
Du kan fortsatt snakke og sende meldinger med en 4G-telefon, men med 4G Tale vil du kunne oppleve enda bedre samtalekvalitet og dekning. Nyere telefoner med 4G Tale støtter også muligheten for å bruke WiFi Tale. Da kan du ringe via din trådløse internettforbindelse uavhengig mobildekningen.
Hva er 4G Tale?
Med 4G tale, også kjent som VoLTE (Voice over Long-Term Evolution), kan du bruke 4G-nettet til å ringe. Hvis både du og den du prater med har aktivert 4G Tale, vil du kunne oppleve flere fordeler som:
- Bedre lydkvalitet / HD-lyd
- Betydelig raskere oppkoblingstid på samtalen
- Bedre dekning inne og ute
- God surfefart mens du snakker
Hvordan aktiverer jeg 4G Tale?
På Android-telefoner trenger du ikke gjøre noe så lenge disse kriteriene er oppfylt:
- Mobilen din støtter 4G Tale
- Mobilprodusenten din har sendt ut en programvareoppdatering
- Telia har aktivert 4G Tale for din type mobil
- Hvis du har 4G i displayet på mobilen din mens du ringer, betyr det at du har 4G Tale.
Har du iPhone må du foreløpig aktivere det selv. Les mer her.
Hvordan blir Mobilt Bredbånd berørt?
De aller fleste av våre rutere støtter allerede 4G og vil derfor ikke bli påvirket. Har du en eldre ruter, USB-dongel eller PCMCIA-kort anbefaler vi å erstatte dette med en enhet som støtter 4G. Sjekk produsentens hjemmeside for hvilken teknologi enheten du benytter støtter.
Hvordan kan M2M/IoT bli berørt?
Det meste av M2M/IoT-utstyr støtter både 2G og 3G. Dersom utstyret kun benyttes i områder med 3G vil 2G erstatte dekningen. Fordi noen enheter har visse krav til overføringshastigheter kan du oppleve at enheten ikke fungerer tilfredsstillende.
Hva gjør jeg hvis M2M/IoT-utstyret kun støtter 3G?
Ta kontakt med din utstyrsleverandør for å vurdere et bytte til et 4G kompatibelt utstyr.
Bruker du Phonero Bedriftsnett?
Direkte anrop til brukere og anrop via løsning vil fungere som normalt. Bruker du mobilapp til å håndtere sentralbord, sette over samtaler o.l. bør du oppdatere til en telefon som støtter 4G og 4G Tale.