Tofaktorautentisering er aktivert for alle brukere med mobilnummer i Phonero Bedriftsnett. Dette gir deg som kunde økt trygghet og reduserer risikoen for hacking og svindel.
Som standard vil engangspassord mottas på SMS, men det er mulig å selv endre til e-post eller autentiseringsapp etter eget ønske. Har du administratortilgang kan du endre metode for engangskoder for andre brukere.
Innlogging med kode på SMS
Gå til Phonero Bedriftsnett for å logge på sentralbordet. Hvis du bruker Personlig Sentralbord fra Phonero, får du samme innloggingsprosedyre.
Etter at du angir korrekt brukernavn og passord (1) må du skrive inn en kode (2) som du automatisk mottar via SMS eller epost. (3)
Innlogging med kode fra autentiseringsapp
Med kode via app finner du alltid koden direkte i autentiseringsapplikasjonen din, for eksempel Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. Når tofaktorautentisering via app er aktivert, kan ikke velge å motta ny kode på SMS eller e-post ved innlogging.
Etter at du angir korrekt brukernavn og passord (1) må du skrive inn en kode (2) som du finner i autentiseringsappen. (3)
Endre metode for engangskoder
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Klikk på navnet ditt øverst til høyre for å åpne din profil.
- Under innstillinger , velg ønsket metode for engangskoder under 2-faktor metode
For å benytte kode på e-post må en gyldig e-postadresse være registrert på brukeren din. Dette lagres i det øverste feltet E-post på samme side.
Når du har valgt kode på SMS, e-post eller Autentiseringsapp aktiveres tofaktorautentisering. Dersom du velger autentiseringsapp vil du få opp en QR-kode du kan scanne for å konfigere ønsket app, for eksempel Microsoft Authenticator eller Google Authenticator.
Dersom du ikke konfigurerer en autentiseringsapp vil du bli bedt om å gjøre det neste gang du logger på sentralbordet.
Tilbakestill autentiseringsapp
Dersom du skal bytte mobiltelefon eller ønsker å bytte autentiseringsapp for tofaktorautentisering, kan du tilbakestille autentiseringsappen via profilinnstillingene.
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Klikk på navnet ditt øverst til høyre for å åpne din profil.
- Under innstillinger trykk på Tilbakestill under 2-faktor metode.
Du vil nå få mulighet til å konfigurere autentiseringsappen på nytt ved å scanne en ny QR kode via din profil eller neste gang du logger på sentralbordet.
Dersom du ikke har tilgang til å logge på sentralbordet, kan bedriftens administrator tilbakestille autentiseringsappen for deg. Les mer om det under.
Aktiver eller endre tofaktorautentisering for en ansatt
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Fra hovedmenyen velg Administrasjon.
- Velg fanen Brukere.
- Søk opp og trykk inn på brukeren du ønsker å endre på.
- Gå til fanen Sikkerhet, og velg ønsket tofaktorautentisering i nedtrekksmenyen.
Hvis brukeren har tatt i bruk tofaktorautentisering og konfigurerer en autentiseringsapp, men ikke har tilgang til å logge seg på sentralbordet, kan du tilbakestille autentiseringsappen ved å trykke på Tilbakestill.
Aktiver tofaktorautentisering for alle ansatte
For bedrifter som ønsker et ekstra lag med sikkerhet for alle brukere i Bedriftsnett kan krav om tofaktorautentisering aktiveres på organisasjonsnivå. Da må alle ansatte verifisere seg med en ekstra kode når de logger på systemet, samtidig som de mister muligheten til å skru av tofaktorautentisering i profilinnstillingene.
Ta kontakt med Phonero for å få dette aktivert på organisasjonsnivå.