Tofaktorautentisering (2FA) gir et ekstra lag med sikkerhet for kontoen din, og beskytter både din personlige informasjon og virksomhetens data. Tofaktorautentisering er aktivert for alle som benytter Phonero Bedriftsnett, for å redusere risikoen for uautorisert tilgang, og sikre at kun du kan logge inn på din konto. Hver gang du logger deg inn i Bedriftsnett, vil du trenge passordet ditt og en engangskode.
Viktig!
I disse dager blir tofaktorautentisering obligatorisk for alle brukere av Phonero.
- Som standard vil mobilbrukere få engangskode på SMS. Du kan endre dette til e-post eller autentiseringsapp i "Min profil" hvis du ønsker det.
- For IP/fastnummer vil koden bli sendt på e-post som standard. Du må registrere e-postadressen din første gang du logger inn etter at tofaktorautentisering er aktivert.
Har du administratortilgang, kan du også endre metoden for engangskoden for andre brukere under menyvalget "Administrasjon" og "Brukere". Denne veiledningen viser deg hvordan det fungerer.
Slik fungerer det:
Innlogging med engangskode på SMS
Gå til Phonero Bedriftsnett for å logge på sentralbordet. Hvis du bruker Personlig Sentralbord fra Phonero, får du samme innloggingsprosedyre.
Etter at du angir korrekt brukernavn og passord (1) må du skrive inn en kode (2) som du automatisk mottar via SMS. (3)
Innlogging med engangskode på e-post
- Gå til Phonero Bedriftsnett for å logge på sentralbordet.
- Angi brukernavn og passord.
- Skriv inn engangskode som du automatisk mottar via e-post.
Du vil bli bedt om å registrere e-post første gang du logger inn etter at obligatorisk tofaktorautentisering er aktivert.
Innlogging med engangskode fra autentiseringsapp
Med kode via app finner du alltid koden direkte i autentiseringsapplikasjonen din, for eksempel Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. Når tofaktorautentisering via app er aktivert, kan ikke velge å motta ny kode på SMS eller e-post ved innlogging.
Etter at du angir korrekt brukernavn og passord (1) må du skrive inn en kode (2) som du finner i autentiseringsappen. (3)
Flere veiledninger
For ansatte → slik endrer du metode for engangskoder
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Klikk på navnet ditt øverst til høyre for å åpne din profil.
- Under innstillinger , velg ønsket metode for engangskoder under 2-faktor metode
For å benytte kode på e-post må en gyldig e-postadresse være registrert på brukeren din. Dette lagres i det øverste feltet E-post på samme side.
Når du har valgt kode på SMS, e-post eller Autentiseringsapp aktiveres tofaktorautentisering. Dersom du velger autentiseringsapp vil du få opp en QR-kode du kan scanne for å konfigere ønsket app, for eksempel Microsoft Authenticator eller Google Authenticator.
Dersom du ikke konfigurerer en autentiseringsapp vil du bli bedt om å gjøre det neste gang du logger på sentralbordet.
For ansatte → slik tilbakestiller du autentiseringsappen
Dersom du skal bytte mobiltelefon eller ønsker å bytte autentiseringsapp for tofaktorautentisering, kan du tilbakestille autentiseringsappen via profilinnstillingene.
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Klikk på navnet ditt øverst til høyre for å åpne "Min profil".
- Under innstillinger trykk på Tilbakestill under 2-faktor metode.
Du vil nå få mulighet til å konfigurere autentiseringsappen på nytt ved å scanne en ny QR kode via din profil eller neste gang du logger på sentralbordet.
Dersom du ikke har tilgang til å logge på sentralbordet, kan bedriftens administrator tilbakestille autentiseringsappen for deg. Les mer om det under.
For administrator → slik endrer du metode for engangskoder for dine ansatte
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Fra hovedmenyen velg Administrasjon.
- Velg fanen Brukere.
- Søk opp og trykk inn på brukeren du ønsker å endre på.
- Gå til fanen Sikkerhet, og velg ønsket tofaktorautentisering i nedtrekksmenyen.
Hvis brukeren har tatt i bruk tofaktorautentisering og konfigurerer en autentiseringsapp, men ikke har tilgang til å logge seg på sentralbordet, kan du tilbakestille autentiseringsappen ved å trykke på Tilbakestill.
For administrator → slik legger du til e-postadresse for dine ansatte
- Logg på Phonero Bedriftsnett
- Fra hovedmenyen velg Administrasjon.
- Velg fanen Brukere.
- Søk opp og trykk inn på brukeren du ønsker å endre på.
-
Skriv inn ønsket e-postadresse og trykk Lagre
Trenger du hjelp?
Hvis du har spørsmål eller trenger hjelp, er du hjertelig velkommen til ta kontakt med oss via vårt kundesenter. Vi er klare for å hjelpe deg.
Kontakt oss