Dersom mobilkostnadene dine overskrider det jobben dekker, kan du bli trukket i lønn for privat forbruk. I Ditt Phonero kan du fortløpende se og behandle mobilkostnader når de oppstår. Du vil også kunne få varsel på SMS eller e-post om overforbruk som du må ta stilling til i starten av måneden. Overforbruk kan automatisk belastes deg gjennom lønnstrekk. Dersom din arbeidsgiver tillater det kan du velge om kostnaden skal dekkes privat eller forespørre arbeidsgiver om å dekke enkelte kostnader.
Hvis dette er en kostnad du mener skal dekkes av jobb, trykk her:
Hvis du har kommentar som skal behandles av de som behandler lønn, skriv her:
Alle endringer du gjør under Kostnadsdeling i Ditt Phonero lagres automatisk.
Hvis du vil ta stilling til kostnader som overstiger bedriftens regler, trykk her:
Hvis dette er en kostnad du mener skal dekkes av jobb, trykk her.
Hvis du har kommentar som skal behandles av de som behandler lønn, skriv her.
Alle endringer du gjør under Kostnadsdeling i Ditt Phonero lagres automatisk.
Mange lurer på dette:
Hvor finner jeg retningslinjer for hva jobben dekker?
I den utvidede versjonen av Kostnadsdeling kan du se retningslinjene i Ditt Phonero. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling og trykk på "Hva dekker jobben" for å finne de gjeldende reglene.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, eller har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hva er fristen for å flytte kostnad til "Jobb"?
Fristen for endringer finner du i SMS-en eller e-posten om mobilkostnadene fra Phonero. Hvis du ikke har mottatt varsel, men ser mobilkostnader i Ditt Phonero, kan varslinger være deaktivert av arbeidsgiver.
I Ditt Phonero kan du fortløpende se og behandle mobilkostnader når de oppstår, og i den utvidede versjonen av Kostnadsdeling kan du se fristen direkte i ditt Phonero. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, eller har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hva skjer hvis arbeidsgiver ikke godkjenner endringene mine?
Når fristen for å flytte kostnader er passert, vil kostnader merket "jobb" bli godkjent eller underkjent av virksomhetens administrator, i henhold til arbeidsgivers retningslinjer.
I den utvidede versjonen av Kostnadsdeling kan du følge videre behandling av kostnadene dine. Endringer gjort av arbeidsgiver vil vises i arkivet, og du kan se kommentarer fra arbeidsgiver, 12 måneder tilbake i tid. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling → Arkiv, og trykk på kostnaden for detaljer.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, eller har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hvorfor kan jeg ikke flytte en kostnad til "Jobb"?
Arbeidsgiver bestemmer hvilke typer privat bruk som kan justeres til jobb, og har trolig skrudd av muligheten for at du kan flytte kostnaden til jobb.
Har du spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med din arbeidsgiver.
Hvordan blir jeg varslet om overforbruk?
Dersom din arbeidsgiver har aktivert varsling om overforbruk, sendes det ut til de ansatte automatisk før den 10-ende hver måned via SMS, e-post eller begge deler. Varsel sendes kun ut til ansatte som overstiger retningslinjene for hva jobben dekker. Merk at varslingene henger sammen med faktureringsintervallet til virksomheten, derfor kan enkelte oppleve å få varslingene kvartalsvis.
Varslingen om mobilkostnader kan også være deaktivert av administrator i virksomheten. Det er arbeidsgiver som bestemmer retningslinjene.
Har du spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med din arbeidsgiver.
Hvorfor har jeg blitt trukket i lønn?
Du kan ha blitt trukket i lønn dersom du har privat bruk som overskrider det jobben dekker. Dette kan være alt fra parkeringsavgifter til mobilbruk på ferie. Det er arbeidsgiver som bestemmer retningslinjene.
I den utvidede versjonen av Kostnadsdeling finner du detaljer om mobilkostnader som er trukket fra lønnen din. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling → Arkiv.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, eller har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hvorfor har jeg blitt trukket for innholdstjenester?
Innholdstjenester er tjenester som du har kjøpt og betalt for med mobilfaktura, som for eksempel kinobilletter, abonnementer på nettjenester (som VG+), lading av el-bil, donasjoner til veldedige formål, eller deltakelse i konkurranser. Dette er tjenester som du selv har valgt å kjøpe, og de er ikke levert av Phonero.
Strex er en betalingsløsning som lar deg betale for varer og tjenester gjennom ditt mobilabonnement. Du kan finne mer informasjon om hvilke innholdstjenester du har kjøpt og hvordan betalingene er behandlet, ved å logge inn på Strex.no (gratis). Der kan du se hvilke tjenester du har blitt belastet for, og du kan endre betalingsmåten for fremtidige kjøp (for eksempel fra mobilfaktura til bankkort).
Hvis du for eksempel kjøper et VG+ abonnement og betaler med mobilregningen via Strex, vil arbeidsgiver bli belastet på mobilfakturaen fra Phonero. Strex fakturerer oss for VG+ kjøpet, og vi viderefakturerer dette. Vi har ellers ingen innblanding i innholdstjenesten.
Phonero har ikke tilgang til detaljer om hvilke spesifikke tjenester du har kjøpt, på grunn av personvernregler (GDPR). Derfor må du sjekke dette direkte med Strex.
Hvis du har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hvorfor har jeg blitt trukket mer i lønn enn det som står i Ditt Phonero?
Du har trolig blitt trukket for kostnader inklusiv merverdiavgift (mva.). Ettersom vi leverer til bedriftsmarkedet (B2B), viser vi kostnadene i Ditt Phonero uten mva., med unntak av innholdstjenester som vises inklusiv mva. Det er opp til arbeidsgiver om lønnstrekket utføres med eller uten mva.
I den utvidede versjonen av Kostnadsdeling finner du detaljer om mobilkostnader som er trukket fra lønnen din. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling → Arkiv.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, eller har spørsmål om retningslinjer eller lønnstrekk, ta kontakt med arbeidsgiver.
Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp til å forstå mobilkostnadene mine?
I den utvidede versjonen av Kostnadsdeling finner du detaljer om mobilkostnader som er trukket fra lønnen din. Logg inn i Ditt Phonero og gå til: Forbruk → Kostnadsdeling → Arkiv.
Hvis du ikke har tilgang til den utvidede versjonen, og har spørsmål om dine mobilkostnader, ta kontakt med arbeidsgiver.